Master Kunsteducatie

.

Inleiding

Tijdens mijn studie Master Kunsteducatie ontwikkelde ik verschillende projecten. Soms samen met anderen. Je kunt deze projecten zien als een soort Big Bang voor wat Studio Grady heden ten dage doet. Vanuit creatief en projectmatig denken, onderzoekend, ontwerpend, bouwend en verbindend, kunsteducatieve projecten ontwikkelen voor verschillende doelgroepen. En kunstprojecten ontwikkelen, soms nog steeds interdisciplinair.

Ik studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

.

Sound Dance

  • Workshop dans

Beschrijving

Sound Dance is het integreren van klankimprovisatie en dansimprovisatie tot een kleine interdisciplinaire performance. Inspiratiebron en "partner" is de locatie. Een "Sound Dance" wordt in groepjes van maximaal 10 personen ontwikkeld en uitgevoerd en duurt een paar minuten.

Samen met dansdocent Sara Verbrugge heb ik tijdens mijn studie master Kunsteducatie het interdisciplinair kunsteducatief project Sound Dance ontwikkeld. Een format dat voor vele doelgroepen kan worden vormgegeven. Het format is mede ontwikkeld door danscollectief Project Sally.

De pilot is uitgevoerd door derdeklassers van het Vathorstcollege in Amersfoort (zie foto's en video). Na twee rondes toerusting, muziek en dans, en een toerusting op het gebied van interdisciplinair werken met klank en beweging, gingen de groepen zelf experimenteren, o.l.v. ervaren dans – en muziekdocenten. De resultaten werden gefilmd en op locatie uitgevoerd. 

Voorafgaand aan de Pilot gaven we een training aan de dans - en muziekdocenten.

Schermafbeelding 2023-07-20 om 19.20.37Het boekje dat de leerlingen kregen: 
Sound Dance boekje lln

 

sd1

sd3

Uitspraken van deelnemers:

Wat is Sound Dance?
— Muziek en dans maken op een locatie, met de dingen die je hebt — Muziek maken met je lichaam en omgeving terwijl je danst — De combinatie van het maken van een dans via een locatie met je eigen muziek — Het bij elkaar komen van alles — Muziek maken met voorwerpen om je heen en daarop te dansen 
– Bewegingen maken zonder muziek, maar met de bewegingen maak je geluid — Bewegen op klank en klank op beweging 
– Bijzondere dans op een soort eigen gemaakte muziek — Supervet dansen & muziek maken
 — Dansen op muziek die je zelf maakt met je lichaam en spullen — Dansend geluid maken, geïnspireerd op je locatie — Een dans waar je muziek maakt met je dans — Muziek maken met je lichaam en omgeving terwijl je danst — Nieuw soort van kunst

Hoe maakte je een Sound Dance?
— We kozen eerst wat de locatie was,
 daarna kwam alles vanzelf — Zelf dingen bedenken en improviseren — Goed opletten en gewoon doen wat je wil — We begonnen met nadenken, wat we met de locatie konden doen, daarna gingen we daar muziek mee maken en toen vonden we dans wel moeilijk — Door het te proberen is het wel snel gelukt — Door de locatie te gebruiken kon je twee dingen samenvoegen — Het is goed gelukt omdat we goede hulp kregen 
– Samenwerken en iets leuks maken.

 

.

Interdisciplinaire Kunstverdiepende cursus "Bodylanguage"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beschrijving

Tijdens de master Kunsteducatie heb ik een interdisciplinaire cursus kunstverdieping ontworpen voor beeldend kunstenaars. Thema: Bodylanguage. Het ging om reflectief onderwijs. De cursus bestond uit 12 uur, en is op drie dagen van vier uur gegeven. Er was een opbouw van sec het lichaam, in combinatie met een onderzoekende houding, naar duo’s, het lichaam en de omgeving en bijzondere lichamen. Kunstvormen die aan de orde kwamen waren beeldende kunst in diverse disciplines, film, dans, theater, architectuur en muziek. Naast theorie, gesprek en reflectievragen, werd de inhoud vertaald naar praktische opdrachten. Zo werd lichamelijke interactie praktisch ervaren en werd het onderwerp Pietà uitgewerkt in een eigen beeldend ontwerp. Aan het eind van de cursus presenteerden de deelnemers aan de hand van een vragenlijst en een opdracht, hun persoonlijke opbrengst van de cursus. 

Reactie van de deelnemers:

“Goed en hoog niveau. Vooral het aanbod en de reflectie naar ons als kunstenaars.”
“De systematiek van de cursus helpt eigen onderzoek op gang te brengen.”
“Kruisbestuiving, onverwachte verbanden, brede inspiratie.”
“Loskoppelen van zien/ervaren/vinden helpt als oefening om beter te observeren en dus beter te laten inspireren.”
“Het hele menszijn kan uitdrukkingsvorm zijn.”
“Waarnemen kunst leidt tot waarnemen eigen omgeving.”
“Het was een fijne cursus en Grady bracht het heel boeiend.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Interdisciplinair Artistiek Project

Beschrijving

Tijdens de Master Kunsteducatie werden we getraind in het ontwerpen en uitvoeren van interdisciplinaire, artistieke projecten. Hierbij werd in groepjes studenten gewerkt, waarbij verschillende kunstdisciplines bij elkaar werden gevoegd.

Locatie was de inspirerende NDSM-Werf in Amsterdam.

In elk van de twee studiejaren ontwikkelden we onder begeleiding van kunstenaar Henk Schut een interdisciplinair kunstproject, aansluitend op een serie oefeningen en trainingen.

Na de presentatie van het kunstproject van het tweede studiejaar schreven we een theoretische reflectie op proces en project. 

Klik hier voor de pagina met de 2 projecten.

Cathedral 1

Scripties

Beschrijving

Voor de Master Kunteducatie schreef ik twee scripties:

  1. Literatuuronderzoek
    Hedendaagse Religieuze Beeldende Kunst in Beeld
    "Hoe brengen Protestantse Kerken mensen in aanraking met hedendaagse, religieuze beeldende kunst?"
  2. Praktijkonderzoek
    Muziek is meer dan een MP3tje
    "Wat is de praktijkkennis van de docenten muziek in de VO onderbouw t.a.v. didactiek bij compositie met digitale techniek?"

Klik hier voor de pagina Publicaties & Media voor de scripties >>

Praktijkonderzoek afb