Aanbod Interdisciplinaire Kunsteducatie x

 

Tekenen op muzieksd6Bodylanguage 2bewegen6

 

Bij interdisciplinaire kunsteducatie gaat het om het ontwerpen van kunsteducatieve projecten waarbij meerdere kunstdisciplines samengaan. Grady heeft verschillende projecten ontworpen en biedt deze en nieuwe aan voor verschillende doelgroepen. Onderwijskundig en kunsttheoretisch onderbouwd. Wanneer dat is gewenst werkt Grady samen met kunstenaars en/of kunstdocenten van verschillende disciplines.

Enkele voorbeelden:

 


Sound Dance

SoundDance 4Samen met dansdocent Sara Verbrugge heeft Grady tijdens haar studie master Kunsteducatie het interdisciplinair kunsteducatief project Sound Dance ontwikkeld. Een format dat voor vele doelgroepen kan worden vormgegeven. Bij Sound Dance worden bewegingen en klank vanuit improvisatie met elkaar gecombineerd, waarbij de locatie inspiratiebron is voor choreografie en klanken. Dit gebeurt in groepjes van maximaal 10 personen. Na twee rondes toerusting, muziek en dans, en een toerusting op het gebied van interdisciplinair werken met klank en beweging, gaan de groepen zelf experimenteren, o.l.v. ervaren dans – en muziekdocenten. De resultaten worden gefilmd en op locatie uitgevoerd. Een Sound Dance duurt een paar minuten. Het format is mede ontwikkeld door danscollectief Project Sally. De pilot is uitgevoerd door derdeklassers van het Vathorstcollege in Amersfoort. Desgevraagd ontwikkelt Grady het format voor een specifieke doelgroep en een programma op maat.

Uitspraken van deelnemers:

Wat is Sound Dance?
— Muziek en dans maken op een locatie, met de dingen die je hebt — Muziek maken met je lichaam en omgeving terwijl je danst — De combinatie van het maken van een dans via een locatie met je eigen muziek — Het bij elkaar komen van alles — Muziek maken met voorwerpen om je heen en daarop te dansen 
– Bewegingen maken zonder muziek, maar met de bewegingen maak je geluid — Bewegen op klank en klank op beweging 
– Bijzondere dans op een soort eigen gemaakte muziek — Supervet dansen & muziek maken
 — Dansen op muziek die je zelf maakt met je lichaam en spullen — Dansend geluid maken, geïnspireerd op je locatie — Een dans waar je muziek maakt met je dans — Muziek maken met je lichaam en omgeving terwijl je danst — Nieuw soort van kunst

Hoe maakte je een Sound Dance?
— We kozen eerst wat de locatie was,
daarna kwam alles vanzelf — Zelf dingen bedenken en improviseren — Goed opletten en gewoon doen wat je wil — We begonnen met nadenken, wat we met de locatie konden doen, daarna gingen we daar muziek mee maken en toen vonden we dans wel moeilijk — Door het te proberen is het wel snel gelukt — Door de locatie te gebruiken kon je twee dingen samenvoegen — Het is goed gelukt omdat we goede hulp kregen 
– Samenwerken en iets leuks maken.

 

  • Workshop dans

 

Sound Dance boekje lln

 

 

Interdisciplinaire Kunstverdieping Bodylanguage

 

Bodylanguage pptBodylanguage 6Bodylanguage 4b7 2

 

Tijdens de master Kunsteducatie heeft Grady een interdisciplinaire cursus kunstverdieping ontworpen voor beeldend kunstenaars. Thema: Bodylanguage. Het gaat om reflectief onderwijs. De cursus bestaat uit 12 uur, en is op drie dagen van vier uur gegeven. Er is een opbouw van sec het lichaam, in combinatie met een onderzoekende houding, naar duo’s, het lichaam en de omgeving en bijzondere lichamen. Kunstvormen die aan de orde komen zijn beeldende kunst in diverse disciplines, film, dans, theater, architectuur en muziek. Naast theorie, gesprek en reflectievragen, wordt de inhoud vertaald naar praktische opdrachten. Zo wordt lichamelijke interactie praktisch ervaren en wordt het onderwerp Pieta uitgewerkt in een eigen beeldend ontwerp. Aan het eind van de cursus presenteren de deelnemers aan de hand van een vragenlijst en een opdracht, hun persoonlijke opbrengst van de cursus. Deze cursus kan in verschillende vormen worden ontwikkeld voor specifieke doelgroepen en wensen.

Uitspraken van cursisten:

“Goed en hoog niveau. Vooral het aanbod en de reflectie naar ons als kunstenaars.”
“De systematiek van de cursus helpt eigen onderzoek op gang te brengen.”
“Kruisbestuiving, onverwachte verbanden, brede inspiratie.”
“Loskoppelen van zien/ervaren/vinden helpt als oefening om beter te observeren en dus beter te laten inspireren.”
“Het hele menszijn kan uitdrukkingsvorm zijn.”
“Waarnemen kunst leidt tot waarnemen eigen omgeving.”
“Het was een fijne cursus en Grady bracht het heel boeiend.”

 


Muziek in de verf: schilderen van muziek

 



schilderen op muziek afbSchilderen op muziek brengt twee kunstvormen bij elkaar. De grote 20e eeuwse kunstenaar Kandinsky deed het al. Vanuit haar achtergrond als docent muziek en haar ervaring als beeldend kunstenaar, heeft Grady een workshop ontwikkeld waarbij de twee kunstvormen schilderen en muziek samenkomen. Er wordt abstract gewerkt, kleur en vorm vertalen de sfeer, emotie en muzikale elementen (zoals melodische beweging, ritmische patronen, structuur en accenten) in de muziek. Deze kunnen beeldend artistiek worden vertaald, op een hele persoonlijke manier. De deelnemers krijgen hier handvatten voor, maar ook voldoende vrijheid om er in de eigen stijl een geheel eigen werk van te maken. Er wordt toegewerkt naar een volwaardig artistiek product.

Muziek kan de creativiteit voor beeldend werken op gang brengen. Er is bij schilderen op muziek ook sprake van een specifieke artistieke, fysieke en emotionele betrokkenheid bij het schilderen; de muziek beïnvloedt de motoriek en emotie. Dit is, naast het muzikaal analytische en de algehele muzikale indruk, een van de lagen in het bewustzijn bij het schilderen op muziek en de beeldende vertaling van de muziek. Door deze activiteit worden ook het inzicht in de muziek en de luistervaardigheid vergroot. Dit kan bijdragen aan het luisterplezier.

Deze workshop is voor vele doelgroepen mogelijk, ervaring met beeldend werken mag, maar is niet persé noodzakelijk. De muziek wordt eerst ingeleid, zodat de verbeelding en de concentratie van de deelnemers worden aangewakkerd, en er inzicht in de muziek ontstaat. En er is een inleiding hoe je een relatie kunt leggen tussen de muziek en het beeldend werk, oftewel hoe je de muziek beeldend kunt vertalen.

Enkele ervaringen:

“Ik heb geleerd dat je de kwast ook anders kunt vasthouden en dat het mogelijk is in verschillende tempo’s te schilderen”.
“Bedankt Grady! Ik vond je aanpak positief stimulerend en je muziekkeuze verrassend”.
“Heerlijk vrij, zonder prestatiedwang op de muziek je kwast laten schrijven. Heerlijk verrassend, dank je wel”.
“Inspirerend Grady! Muziek en schilderen. Zeer positief, een aanrader voor alle schilderfanaten!
“Ik heb geleerd dat ik ook abstract kan schilderen”
“Ik heb veel geleerd met klanken te werken, kleur. Heel inspirerend was het”.

“Prettige workshop in een fijne werkruimte. Rustige en duidelijke uiteenzetting van het doel van de workshop. Begeleiding was ondersteunend en suggestief in de goede zin van het woord, het eigen proces werd in tact gelaten. Mooi om te ervaren wat muziek kan losmaken èn ontregelen :). Dank je wel voor een fijne middag!”

“Hele leuke workshop om te doen: ervaren wat muziek met je doet op het doek.
Grady daagt je uit om balans te zoeken tussen een idee uitwerken en spontaniteit ruimte te geven. Een vakvrouw!”

“Je hebt op een prettige manier gestuurd en begeleid. Ik vond dat je goede aanwijzingen hebt gegeven. Leuke workshop.
Ieder kan er uithalen wat er voor hem/haar in zit, op ieders niveau”

 

17350988_10208986016475146_1909021799_n

 

Zie voor actuele informatie over de workshop: Workshops: Workshop Muziek in de Verf.

 

 

 

 

Beeldend Bezinnen met Muziek, Religieus

 

 

Bij de workshop “Beeldend Bezinnen met Muziek, Religieus” komen twee activiteiten samen: het Beeldend Bezinnen met een religieus thema en het Schilderen van Muziek.

Je laat je bij het schilderen inspireren door een religieus muziekstuk en daarbij passende Bijbeltekst en gedicht. Je verbeeldt zowel de inhoud als de muzikale elementen, sfeer en emotie in de muziek. Dit kan zowel een abstract als (semi)figuratief werk opleveren. We werken toe naar een volwaardig artistiek product.

Er wordt volop aandacht besteed aan het muziekstuk, en ook hoe je de muziek beeldend kunt vertalen, zodat je handvatten krijgt om naar aanleiding hiervan tot een schilderij te komen. En er wordt ruim de tijd genomen om stil te staan bij de bijbehorende Bijbeltekst en gedicht. Er wordt gewerkt met een opbouw, vanuit een explorerende houding, die je eerst breed inspireert en je vervolgens op je eigen spoor brengt.

Deelnemers spraken als volgt over de muziek die zij in beelden vertaalden: “Ik hoor lichte tonen door het zware heen”, “Ik hoor koor afgewisseld met orkest”, “Ik hoor een doorlopende grondtoon”. Het gaf hen materiaal in handen voor het verbeelden van de teksten.

Deze workshop is een combinatie van een artistieke activiteit en een religieus verdiepende activiteit. Mogelijk ervaar je het als een soort meditatie met verf. Je zult zowel met hart en ziel, als lichamelijk en met je verstand betrokken worden bij het schilderen. Belangrijk aspect van deze workshop is ook het delen met elkaar van de ervaringen en de resultaten.

Deze workshop is interessant voor ervaren schilders. Maar ben je een beginner, dan ben je ook welkom, bijvoorbeeld interessant voor muziekmensen en mensen die eens op een andere manier met het geloof bezig willen zijn.

De workshop kan ook in een niet-religieuze variant worden verzorgd. Dan is de tekst een gedicht. En is er bijbehorende muziek.

Zie voor actuele informatie over deze workshop: Workshop Beeldend Bezinnen met Muziek, Religieus.

 

20170930_150603 kopieEnkele ervaringen:

“Het was een goed uitgedachte workshop, wat echt een geheel is geworden”. “Door de muziek kwam ik uit mijn hoofd (schetsen tijdens muziek) en durfde ik vormen/kleuren op papier te zetten”. “Inspirerend! Fijn om echt op te bouwen”. “Prettige positieve/stimulerende grondhouding”. “Mag ik nog een keer?”

“Inspirerend om in zo’n structuur – stapsgewijs – beelden te noteren bij indrukken/Psalmwoorden & muziek”.

“Goed voorbereid en bij de uiteindelijke uitvoering prettige aanwijzingen om ook technisch verder te kunnen”

“Goed om zo bezig te zijn, rustgevend, “pas op de plaats”, terwijl je veel van elkaar leert en elkaar inspireert”.

 

In onderstaande video is een deelnemer aan de slag op de Psalmensymfonie van Igor Stravinsky (1930). Naast haar de tekst met eigen gedachten en kernwoorden, en de beeldende notities die ze maakte van de muziek.