Aanbod Muziekeducatie en – participatie x

 

DrummenDjembe 2Kopie van op082Keyboard 1Muzieknotatie 120161126_150051

 

Op deze pagina verschillende projecten in het brede spectrum van de muziekeducatie. Naast deze projecten biedt Grady ook projecten op maat, voor diverse doelgroepen. Vraag naar de mogelijkheden. Om te beginnen een voorbeeld van zo'n project op maat. Gevolgd door het overige aanbod.

 

Schermafbeelding 2017-06-02 om 19.42.55 kopieProject op maat: "WATER-BEATS"
Voor een VO-school ontwierp Grady een muziekworkshop voor een Cultuurdag. Doelgroep: leerlingen van leerjaar 2 en 3, van Kader t/m VWO gemengd. 15 - 20 leerlingen. Het thema was "Verbinding". Verbinding tussen de leerlingen en de oude cultuur van hun woonplaats (Visserij) en tussen de leerlingen en andere culturen. Als titel heeft Grady gekozen voor "Waterbeats". Componeren met water. Dit verbindt zowel met de visserij, als met een eeuwenoude inheemse cultuur van water drummen. Maar er zijn natuurlijk nog meer manieren om te componeren met water. Grady vertoonde een aantal filmpjes ter inspiratie, reikte nog meer ideeen aan d.m.v. demonstratie en een tipkaart en verder gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag om te experimenteren en te componeren. Grady begeleidde de groepjes. Elk groepje kwam tot een resultaat. De leerlingen presenteerden dit aan elkaar, en het beste groepje trad op in de aula.

Enkele uitspraken van leerlingen:

Wat vond je leuk aan de workshop?
"Lekker met muziek en water bezig, rommel maken mag", "Water enzo".
Wat heb je geleerd over componeren met water?
"Dat het anders is dan normaal", "Dat er veel verschillende geluiden zijn", "Nieuwe geluiden", "Dat je muziek kan maken met water".
Wat vind je het beste aan jullie muziekstuk? Waar ben je trots op?
"Samenwerking met verschillende geluiden", "Meerdere tonen".
Op welke manier heeft de begeleiding van Grady jou en ook je groepje geholpen?
"Gewoon aan het werk zetten en begeleiden", "Technieken laten zien", "Meer creativiteit", "Met het bedenken", "Teamwork", "Door aanwijzingen te geven", "Het opbouwen van ons muziekstuk", "Voor inspiratie". 

Foto-impressie, inclusief shots uit de inspiratiefilmpjes:

 

20170602_081812 2Schermafbeelding 2017-06-02 om 18.44.55 220170602_095559Schermafbeelding 2017-06-02 om 18.45.24 2Handen hoogSchermafbeelding 2017-06-02 om 18.46.49 220170602_095623Schermafbeelding 2017-06-02 om 17.59.27 2Schermafbeelding 2017-06-02 om 19.17.06 2Schermafbeelding 2017-06-02 om 19.16.44 4Schermafbeelding 2017-06-02 om 20.33.28 2Schermafbeelding 2017-06-02 om 20.34.36 4

 

Meer inspiratie op Grady's Pinterestpagina: Music with Water

 

 

Workshop componeren bij een verhaal of gedicht

Componeren bij het MCOComponeren is schilderen met muziek, een activiteit voor iedereen. Of je nou nog nooit hebt gecomponeerd, of wanneer je er al ervaring mee hebt. In de workshop van Grady krijgen de deelnemers veel vrijheid voor hun eigen invulling. Maar zij worden niet aan hun lot overgelaten. Ze krijgen een handige toerusting, handvatten om de muziek naar hun hand te zetten. Bij de workshop "componeren bij een verhaal" is een verhaal leidraad voor de compositie.

De workshop is geschikt voor diverse doelgroepen. Er is niet persé muzikale voorkennis vereist. In een halve dag wordt er gecomponeerd, inclusief toerusting. Er wordt een verhaal in stukjes gedeeld, iedere deelnemer, of klein team, krijgt een stukje. Daar wordt aan de hand van muzikale tips muziek bij gecomponeerd. Tot slot wordt het verhaal of gedicht voorgelezen en de muziek erbij uitgevoerd. De deelnemers verzorgen hun eigen muziekinstrument, bijvoorbeeld een keyboard. Zij hoeven hier niet vaardig op te zijn, maar gaat het om een blaas- of strijkinstrument dan is een minimale beheersing wel gewenst.

Deze workshop is geschikt voor bijvoorbeeld de muziekschool, de muziekvereniging, scholen voor PO, VO, MBO, HBO, bedrijven (ontwikkeling creativiteit en teambuilding) en kerken ("Bijbels componeren").

Meer info over deelname volgt.

Nog twee manieren van componeren bij een verhaal: componeren van muziek bij een zelfgemaakt 3-delig storyboard (we zien het proces). En componeren bij een zelfgeschreven gedicht, met een zelf ontworpen stop-motionfilmpje, zodat een poëzieclip ontstaat (we zien en horen het resultaat). In dit geval twee voorbeelden uit het VO.

 

 

 

College: Didactische vraagstukken en meer, bij compositie met digitale technologie in het VO

Voor studenten van de Opleidingen Docent Muziek aan de diverse Conservatoria en docenten muziek in het VO

imag3921-kopie-2Het componeren met digitale technologie is steeds vaker onderdeel van het curriculum van de muziekdocent in het VO. Om de technologie optimaal te kunnen inzetten en je doelstellingen te kunnen bereiken, is het belangrijk inzicht te hebben in didactische vraagstukken en leerinhoudelijke vraagstukken t.a.v. het inzetten van digitale technologie, in vraagstukken rond muzikale creativiteit met digitale technologie en in vraagstukken t.a.v. de culturele en technologische context. In het (gast)college, bedoeld voor studenten van de Opleidingen Docent Muziek aan de diverse Conservatoria en docenten muziek in het VO, wordt een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet. Aan de hand hiervan ontwerpen studenten/deelnemers zelf een compositie-opdracht, met gefundeerde inhoudelijke en didactische keuzes. Basis voor het college is het praktijkonderzoek van Grady voor de master Kunsteducatie: Muziek = meer dan een mp3tje, waarin een theoretische verkenning en een empirisch onderzoek. Muziek is meer dan een mp3tje

Het (gast)college bestaat uit 3 lessen van 2 uur:

Les 1:
Kennismaking met een aantal digitale tools voor compositie e.d. De studenten/deelnemers proberen een aantal programma’s uit. Kennismaking met theoretische kaders: een overzicht van de vraagstukken en het model TPACK: studenten/deelnemers oriënteren zich op welke kennis en inzichten er nodig zijn voor het ontwerpen van een doordachte compositie-opdracht met digitale technologie.

Les 2:
Een uitgebreide theoretische verkenning van didactische vraagstukken, leerinhoudelijke vraagstukken, vraagstukken rond muzikale creativiteit met digitale technologie en vraagstukken rond de culturele en technologische context.
Het uiteenzetten van de ontwerpopdracht.

Les 3:
De studenten/deelnemers presenteren hun ontwerpopdracht aan gastdocent en medestudenten/deelnemers en eventuele andere genodigden. De medestudenten bevragen het resultaat aan de hand van een speciaal lesplan voor het werken met digitale technologie bij muzikale ontwerpopdrachten.

Didactische vraagstukken en meer:

. Info over digitale tools voor compositie
. Muzikale creativiteit en digitale technologie
. Compositie en digitale technologie
. Culturele context
. Het ontwerpen van een compositie-opdracht met digitale technologie: doel, vorm en inhoud en daaraan gekoppeld de keuze voor de digitale tool.
. Het begeleiden van een compositie-opdracht met digitale technologie: rol docent/leerling, het geven van feedback en aandachtspunten
. Het inbedden van de digitale technologie: Aanleren, plaats in het curriculum, logistiek

TPACK:

Technological, Pedagogical And Content Knowledge:
Een model om kennis over de technologie, de pedagogisch-didactische kant, de lesinhoud en haar onderlinge verbanden, inzichtelijk te maken. Hiermee kan bewust gebouwd worden aan een compositie-opdracht waarbij er een evenwichtige aandacht is voor al deze aspecten.

 

Kosten: 800, - euro voor een Conservatorium. 120, - euro voor een muziekdocent. Inclusief materiaal.

Les 1 en 2 kunnen eventueel op dezelfde dag worden gegeven. Het is ook mogelijk om alleen de theorie te doen, in 1 les.

In ontwikkeling. Meer info volgt.

 

imag3824-kopie-2schermafbeelding-2016-10-25-om-16-25-45schermafbeelding-2016-10-25-om-17-05-42schermafbeelding-2016-10-25-om-17-11-50

 

 

Muziekeducatie in het primair onderwijs: inspiratie, coaching en begeleiding

20161126_115750Grady ontwikkelt voor leerkrachten en scholen in het primair onderwijs een begeleidingsplan voor de muziekeducatie. Zij geeft inspiratiedeellessen, coacht leerkrachten en begeleidt scholen. Uitgangspunt zijn de volgende domeinen: zingen, musiceren, luisteren naar muziek, bewegen op muziek, het leren over muziek, improviseren en componeren. Deze domeinen kunnen ook samengaan. Verder is er aandacht voor culturele diversiteit, voor 21ste eeuwse vaardigheden en voor interdisciplinaire activiteiten, zoals tekenen op muziek. Didactisch ligt het accent op activerende werkvormen. Er wordt gestreefd naar een balans tussen reproductief en productief met muziek bezig zijn. Belangrijk is ook het creatieve proces; er is aandacht voor de vier fasen zoals deze bij het SLO, kunstzinnige orientatie, zijn beschreven: orienteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Hierbij is sprake van een voortdurend reflecteren. Zie verder over muziekonderwijs ook bij: Grady & Arteducation.

Zie ook de beschrijving van het vak muziek bij de Kunstzinnige Orientatie van de SLO.
Verder is een handreiking voor de invulling van het muziekonderwijs door de leerjaren heen, het model TULE (tussendoelen en leerlijnen) van het SLO.

Inspiratiedeellessen
Grady demonstreert in overleg met de school of de betrokken docent, een lesactiviteit uit een of meerdere van de domeinen. De activiteit kan worden ontwikkeld voor elke leergroep. 

Coachen leerkrachten

"Ondanks dat muziek zo belangrijk is voor veel mensen en ondanks dat men muziek in het onderwijs belangrijk vindt, voelen leerkrachten zich vaak niet bekwaam genoeg voor het geven van muziekonderwijs (o.a. Hallam et al., 2009; Hennessy, 2000; Holden & Button, 2006; Lamont, Hargreaves, Marshall, & Tarrant, 2003; Inspectie van Onderwijs, 2013). In Nederland blijkt dat slechts 11% van de PO-scholen de eigen leerkrachten competent vindt om muzieklessen te geven (Hoogeveen et al., 2014). Voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs zijn de kwaliteit van de leerkracht en diens professionele ontwikkeling cruciaal (Bangs & Frost, 2012; Caena, 2011). Dit geldt dus ook voor het muziekonderwijs." (In: Klootwijk, 2016)

Samen met de leerkracht worden een of meerdere activiteiten uit de domeinen gekozen, waarbij de docent samen met Grady een (deel)les ontwikkelt en deze uitvoert. Deze (deel)les wordt ondersteunt met een lesplan waarin o.a.: lesdoel(en), beginsituatie, lesinhoud, werkvormen, materiaal, opstelling in de klas, tijdplan. De les wordt met Grady geëvalueerd.

Begeleiden scholen
Grady ontwikkelt voor een school een begeleidingstraject. Zij ondersteunt de school in het helder krijgen van wensen en het vormgeven van deze wensen t.a.v. muziekeducatie. Dit kan zijn het verbeteren van de competenties van leerkrachten,  het adviseren bij de keuze van een methode, en zelfs het helpen ontwikkelen van een compleet muziekeducatief programma, bijvoorbeeld projectmatig of in de vorm van een doorlopende leerlijn. Onderdeel van het begeleidingstraject kan zijn het geven van inspiratiedeellessen, of het trainen van het team t.a.v. één of meerdere domeinen en het coachen van leerkrachten. Verder kan Grady helpen inzicht te geven in de verschillende organisaties en aanbieders die zich met het primair muziekonderwijs bezighouden.  

Uitgangspunten voor de invulling van een muziekeducatief programma zijn de kerndoelen van de Kunstzinnige Orientatie (SLO), de eventuele uitwerking hiervan in leerlijnen (SLO) en de doelen van de school (bijv. t.a.v. muzikaal en creatief leerlingengedrag).

Het traject begint met een verkenningsgesprek waarin de vragen en wensen van de school worden besproken en de huidige situatie in kaart wordt gebracht. Vervolgens wordt bekeken hoe de wensen kunnen worden vertaald naar doelen, hoe deze kunnen worden behaald en concreet kunnen worden vormgegeven en ingevuld. Hierbij wordt ook gekeken naar het beschikbare budget. Aan de hand hiervan stelt Grady een begeleidingsplan op. Handvat voor het traject kan zijn het veranderingsmodel van Knoster. 

 

knoster

 

In ontwikkeling.
Kosten en aanmelden volgen.

 

Aslan Darbukaschermafbeelding-2016-10-26-om-15-32-46muziek

(Middelste foto: Music + Academy)