Grady & Arteducation x

 

Arteducation introductieGrady Aslandag 2016OLK pres Bezieling 2016imag3832-kopie-220161012_182208

 

Achtergrond

Grady van den Bosch biedt vanuit een brede ervaring en gedegen opleiding een scala aan activiteiten aan in het kunsteducatieve veld. Zij is van huis uit docent muziek, eerstegraads. Zij heeft ervaring in het primair (speciaal) onderwijs, het secundair (speciaal) onderwijs en in het hoger onderwijs (Opleiding Docent Muziek). Daarnaast heeft zij ervaring in de brede kunsteducatie. Zij ontwikkelt activiteiten voor verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld de cursus Interdisciplinaire Kunstverdieping voor beeldend kunstenaars. De artistiek, kunsttheoretische workshop op een studiedag van CNV beeldende kunst, de workshop Muziek in de Verf! en de lesbrief met tekenwedstrijd bij de expositie (N)ergens Thuis voor PO. Door haar brede interesse en ontwikkeling is het voor Grady ook heel natuurlijk om zich met Interdisciplinaire Kunsteducatie bezig te houden. Grady gecertificeerd ICC-trainer (trainer van aanstaande Intern Cultuur Coördinatoren in het PO).

Verder is zij is getraind in het coachen en trainen van (aankomend) docenten en in het begeleiden van kinderen met een “rugzakje”. Door haar studie master Kunsteducatie is zij op de hoogte van actuele ontwikkelingen in de kunsteducatie en heeft zij een onderzoekende en analytische houding ontwikkeld. 

Het aanbod op de website geeft slechts mogelijkheden aan. Grady is te benaderen voor allerlei kunsteducatieve vragen en kan worden ingezet op een veelheid van kunsteducatieve projecten voor verschillende doelgroepen.

Op deze pagina een mozaiek aan achtergrondinformatie over Grady's visie, drijfveren en kwaliteiten. 

 

Missie

In al die jaren dat ik in de muziekeducatie en kunsteducatie werkzaam ben, heb ik ervaren hoe kinderen, jongeren en volwassenen tot ontplooiing kwamen door bezig te zijn met muziekopdrachten of kunsteducatie. Vooral door het zelf creeren, maar ook door een persoonlijke relatie aan te gaan met bestaande muziek of kunst. En door te zien en te horen wat anderen maken. Het zorgt ervoor dat persoonlijke issues worden overstegen en dat het wereldbeeld wordt verrijkt. Daarbij speelt plezier een grote rol. Zoals de Havo-leerling, die van een zeer negatief zelfbeeld, opeens lichtjes in zijn ogen kreeg en een stralende glimlach, toen hij bij een componeeropdracht stap voor stap in de gaten kreeg, dat zijn eigen ideeen werkelijk wat waard waren en er iets ontstond waar hij trots op was. Of een leerling uit een Mavo-Havo brugklas die in de les een fragment van een lied van Joni Mitchell hoorde, en later naar me toe kwam met het hele lied op CD, met de opmerking dat hij het zo prachtig had gevonden. Of die wat autistische leerling die met enige scepsis aan de slag ging om muziek tekenend te vertalen en een geheel eigen wereld creeerde, precies wat de bedoeling was. Het leerde hem dat ook voor hem ondoorgrondelijke, persoonlijke, artistieke processen waardevol zijn en er mogen zijn. In mijn Gospelchoir heb ik de ervaring hoe de leden, allen amateurs, konden beleven dat het resultaat ver uitsteeg boven de som der delen, dat we daar samen toe in staat waren. Enzovoort.

In mijn vak vind ik het belangrijk om die kwaliteit te bewerkstelligen. Naast dat ik vind dat kunst de wereld verrijkt en gewoon fijn kan zijn om mee bezig te zijn. In de wereld van kunsteducatie en muziekeducatie, maar bijvoorbeeld ook in de kerk. Ik wil mij daar graag voor inzetten. Ook vind ik de 21ste eeuwse vaardigheden, waar kunsteducatie een belangrijke bijdrage aan kan leveren, belangrijk. Ik hoop mijn praktijk steeds uit te breiden, met het oog op bovengenoemde. Voor vele doelgroepen en uiteenlopende projecten.

Ik vind het belangrijk me te blijven ontwikkelen en volg dan ook regelmatig een cursus, ga naar gastcolleges, symposia en netwerkdagen e.d. Op de pagina News houd ik de websitebezoekers o.a. op de hoogte van deze professionaliseringsactiviteiten.

 

Visie op Kunsteducatie

Deze visie geldt voor de brede kunsteducatie, dus ook voor de muziekeducatie. Het eigene van de leerling of de cursist staat voorop. Grady kijkt wat de unieke uitingen zijn en sluit daar met input op aan. In grotere groepen werkt ze vaak met groepjes, waar de leerlingen of deelnemers samen werken aan een project. Zoals bijvoorbeeld bij Sound Dance (zie Interdisciplinaire Kunsteducatie), en componeren. Hoewel de eigenheid voorop staat, laat Grady de leerlingen of deelnemers niet aan hun lot over. Feedback, theoretische input, inspiratie e.d., helpen de leerlingen en deelnemers haar inziens verder. Maar ook het vrije experiment juicht zij toe.

Grady is geïnspireerd door diverse bronnen. Zoals door het creatieve model en de opvattingen van Pamela Burnard. Zij stimuleert een rijke leeromgeving met een terughoudende, maar zeker geen teruggetreden rol voor de docent. Wat de leerlingen zelf meebrengen is belangrijk. Een andere inspiratiebron is de flowtheorie van Mihaly Csikszentmihalyi, waarbij het gaat om een balans tussen uitdaging en vaardigheid. Ook authentieke kunsteducatie is in beeld: “Inhoudelijke oriëntatie op de leefwereld van de leerlingen, relevantie van het leren buiten school, leren door complexe taaksituaties en onderlinge communicatie en samenwerking tussen leerlingen” (Folkert Haanstra).  

Grady sluit aan bij de actualiteit en heeft dan ook oog voor 21ste eeuwse vaardigheden, de creatieve cyclus (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren, hierbij voortdurend reflecterend) en wat binnenschoolse kunsteducatie betreft, de kerndoelen van het SLO van de Kunstzinnige oriëntatie.

 

20161012_192912foto-720161123_202724IMG-20170314-WA0008

 

Visie op muziekeducatie

Op de pagina "Aanbod Muziekeducatie" beschrijft Grady de kern van haar uitgangspunten van de muziekeducatie. Zie het item "Muziekeducatie in het primair onderwijs: inspiratie, coaching en begeleiding". Daarnaast gelden zoals vermeld, de aspecten zoals die zijn beschreven bij de Kunsteducatie, ook voor de Muziekeducatie. 

Het beleven, zelf ervaren en zelf maken hebben verder specifiek de aandacht. Gaat het om het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, dan is er bijvoorbeeld aandacht voor het ontwikkelen van het muzikaal gehoor. Allerlei activiteiten kunnen daar aan bijdragen. Alleen al het aanleren van een lied, met alle mogelijke stappen. Ook inzicht geven in de structuur van muziek, en muzikale elementen heeft haar aandacht. Daar zijn vele activiteiten voor. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een dans. Grady streeft naar een aanbod waarbij muziek uit verschillende culturen een rol speelt. Zowel om naar te luisteren, en er bijvoorbeeld op te bewegen, als het zelf te maken, bijvoorbeeld zingen.

Specialisaties muziekeducatie

Componeren: Grady werkt graag met componeren. Dat kan al in kleine vorm. Veelal combineert zij het componeren met een buitenmuzikaal gegeven, zoals een verhaal of een schilderij. Maar een componeeropdracht kan ook puur binnenmuzikaal zijn. Componenten kunnen zijn: muzikale bouwstenen, vorm en structuur, muzikale parameters. Grady stimuleert leerlingen om te experimenteren.

 

   

Digitale technologie: Een hulpmiddel bij het muziek maken en componeren e.d. is in Grady’s ogen de digitale technologie. Dit is er in veel soorten. De technologie kan ook uitgangspunt zijn. Voor haar studie master Kunsteducatie onderzocht zij het gebruik van digitale technologie bij componeren. Met het accent op didactische vraagstukken. Voor het werken met digitale technologie hanteert zij het model TPACK (Technological, Pedagogical and Content Knowledge).

 

Digimuziek

 

Interdisciplinair: Grady is interdisciplinair geinteresseerd als het om kunst gaat en ontwerpt voor haar muziekonderwijs ook opdrachten waarbij meerdere kunstdisciplines worden gecombineerd. Bijvoorbeeld tekenen op muziek. Of bewegen op muziek. Of muziek ontwerpen bij een kunstwerk. Zie ook bij aanbod interdisciplinaire kunsteducatie.

 

Keyboard 1Djembe 2Muzieknotatie 1Dans 1

 

Lief 1