Grady & Arteducation xx

 

Arteducation introductieGrady Aslandag 2016OLK pres Bezieling 2016imag3832-kopie-220161012_182208

 

Vanuit haar brede ervaring en gedegen opleiding biedt Grady een veelkleurig palet aan kunsteducatieve projecten aan. Het gaat om projecten in de kunsteducatie, de muziekeducatie en de interdisciplinaire kunsteducatie, waarbij meerdere kunstdisciplines worden gecombineerd. Grady biedt dit aan in verschillende vormen, zoals workshops, gastcolleges en materiaalontwikkeling. En voor uiteenlopende doelgroepen. Zoals VO-leerlingen, de kerk en kunstenaars. Het aanbod is steeds in ontwikkeling. 

Grady is van huis uit docent muziek (Conservatorium, 1e graads). Ze heeft ervaring in het primair (speciaal) onderwijs, het voortgezet (speciaal) onderwijs en het hoger onderwijs (Opleiding Docent Muziek aan het conservatorium). Ook als koordirigent heeft Grady jarenlang ervaring met uiteenlopende doelgroepen, van kinderen t/m ouderen. In de master Kunsteducatie is Grady geschoold in de brede en interdisciplinaire kunsteducatie. Ook hier heeft zij ervaring opgedaan met uiteenlopende doelgroepen, van middelbareschooljeugd tot beeldend kunstenaars. Mede door haar ervaring als beeldend kunstenaar kan Grady een heel eigen interdisciplinair aanbod ontwikkelen. Zij is getraind in het omgaan met actuele ontwikkelingen in de kunsteducatie, en houdt die ook bij. Middels internet, literatuur, gastcolleges, netwerkdagen, symposia, workshops, cursussen e.d. (zie hiervoor ook haar Newspagina). Als specialiteit heeft Grady ervaring met kinderen met een "rugzakje", zoals een ASS. En als didactisch begeleider. Grady is verder gecertificeerd ICC-trainer, trainer van Intern Cultuuurcoördinatoren in het Basisonderwijs. Zie voor een uitgebreid overzicht van ervaring en opleiding haar CV Arteducation

 

950ace6e03becb52586fe1e087a45686Missie

In al die jaren dat ik in de muziekeducatie en kunsteducatie werkzaam ben, heb ik ervaren hoe kinderen, jongeren en volwassenen tot ontplooiing kwamen door bezig te zijn met muziekopdrachten of kunsteducatie. Vooral door het zelf creeren, maar ook door een persoonlijke relatie aan te gaan met bestaande muziek of kunst. En door te zien en te horen wat anderen maken. Het zorgt ervoor dat persoonlijke issues worden overstegen en dat het wereldbeeld wordt verrijkt. Daarbij speelt plezier een grote rol. Zoals de Havo-leerling, die van een zeer negatief zelfbeeld, opeens lichtjes in zijn ogen kreeg en een stralende glimlach, toen hij bij een componeeropdracht stap voor stap in de gaten kreeg, dat zijn eigen ideeen werkelijk wat waard waren en er iets ontstond waar hij trots op was. Of een leerling uit een Mavo-Havo brugklas die in de les een fragment van een lied van Joni Mitchell hoorde, en later naar me toe kwam met het hele lied op CD, met de opmerking dat hij het zo prachtig had gevonden. Of die wat autistische leerling die met enige scepsis aan de slag ging om muziek tekenend te vertalen en een geheel eigen wereld creeerde, precies wat de bedoeling was. Het leerde hem dat ook voor hem ondoorgrondelijke, persoonlijke, artistieke processen waardevol zijn en er mogen zijn. In mijn Gospelchoir heb ik de ervaring hoe de leden, allen amateurs, konden beleven dat het resultaat ver uitsteeg boven de som der delen, dat we daar samen toe in staat waren. Enzovoort.

In mijn vak vind ik het belangrijk om die kwaliteit te bewerkstelligen. Naast dat ik vind dat kunst de wereld verrijkt en gewoon fijn kan zijn om mee bezig te zijn. In de wereld van kunsteducatie en muziekeducatie, maar bijvoorbeeld ook in de kerk. Ik wil mij daar graag voor inzetten. Ik hoop mijn praktijk steeds uit te breiden, met het oog op bovengenoemde. Voor vele doelgroepen en uiteenlopende projecten.

 

3c251b43681a0ad7c21c77cc91ec9526

Visie op Kunsteducatie

Kort gezegd: "Beleven, Inspireren, Exploreren, Creëren, Reflecteren". Deze visie geldt voor de brede kunsteducatie, dus ook voor de muziekeducatie. Het eigene van de leerling of de cursist staat voorop. Grady kijkt wat de unieke uitingen zijn en sluit daar met input op aan. In grotere groepen werkt ze vaak met groepjes, waar de leerlingen of deelnemers samen werken aan een project. Zoals bijvoorbeeld bij Sound Dance (zie Interdisciplinaire Kunsteducatie), en componeren. Hoewel de eigenheid voorop staat, laat Grady de leerlingen of deelnemers niet aan hun lot over. Feedback, theoretische input, inspiratie e.d., helpen de leerlingen en deelnemers haar inziens verder. Maar ook het vrije experiment juicht zij toe.

Grady is geïnspireerd door diverse bronnen. Zoals door het creatieve model en de opvattingen van Pamela Burnard. Zij stimuleert een rijke leeromgeving met een terughoudende, maar zeker geen geheel teruggetreden rol voor de docent. Wat de leerlingen zelf meebrengen is belangrijk. Een andere inspiratiebron is de flowtheorie van Mihaly Csikszentmihalyi, waarbij het gaat om een balans tussen uitdaging en vaardigheid. Ook authentieke kunsteducatie is in beeld: “Inhoudelijke oriëntatie op de leefwereld van de leerlingen, relevantie van het leren buiten school, leren door complexe taaksituaties en onderlinge communicatie en samenwerking tussen leerlingen” (Folkert Haanstra).  

Grady sluit aan bij de actualiteit en heeft dan ook oog voor 21ste eeuwse vaardigheden, de creatieve cyclus (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren, hierbij voortdurend reflecterend) en wat binnenschoolse kunsteducatie betreft, de kerndoelen van het SLO van de Kunstzinnige oriëntatie.

 

20161012_192912foto-720161123_202724IMG-20170314-WA0008

 

 

 

Visie op Muziekeducatie

Muziekeducatie kan op tal van manieren plaatsvinden. In het onderwijs wordt veelal onderscheid gemaakt tussen de volgende domeinen: luisteren, zingen, musiceren, bewegen op muziek, leren over muziek en componeren/improviseren. Grady's aanbod is in ontwikkeling. Voor zowel binnenschoolse - als buitenschoolse muziekeducatie. Zij zal haar eigen accenten leggen. De belangrijkste aspecten van de visie op muziekeducatie zijn, zoals vermeld, beschreven bij de Visie op Kunsteducatie.

Het samen musiceren en daarbij zelf muziek bedenken, heeft haar aandacht. En ook het inzicht geven in muziek. Dit kan ook door praktische activiteiten. Grady werkt graag met een breed aanbod aan muzikale stijlen. Waarbij ook culturele diversiteit een rol speelt.

 

Specialisaties muziekeducatie

Componeren: Grady werkt graag met componeren. Dat kan al in kleine vorm. Veelal combineert zij het componeren met een buitenmuzikaal gegeven, zoals een verhaal of een schilderij. Maar een componeeropdracht kan ook puur binnenmuzikaal zijn. Componenten kunnen zijn: muzikale bouwstenen, vorm en structuur, muzikale parameters. Grady stimuleert leerlingen en deelnemers om te experimenteren.

 

 

Digitale technologie: Een hulpmiddel bij het muziek maken en componeren e.d. is in Grady’s ogen de digitale technologie. Dit is er in veel soorten. De technologie kan ook uitgangspunt zijn. Voor haar studie master Kunsteducatie onderzocht zij het gebruik van digitale technologie bij componeren. Met het accent op didactische vraagstukken. Voor het werken met digitale technologie hanteert zij het model TPACK (Technological, Pedagogical and Content Knowledge).

 

Digimuziek

 

Interdisciplinair: Grady is interdisciplinair geinteresseerd als het om kunst gaat en ontwerpt voor haar muziekonderwijs ook opdrachten waarbij meerdere kunstdisciplines worden gecombineerd. Bijvoorbeeld tekenen op muziek. Of bewegen op muziek. Of muziek ontwerpen bij een kunstwerk. Zie ook bij aanbod interdisciplinaire kunsteducatie.

 

Keyboard 1Djembe 2Muzieknotatie 1Dans 1

Lief 1