Muziek in de Verf, mini-blogs

 

12. Kleurkeuze: het “zien” van muziek

Het gebruik van kleur bij het verbeelden van een muziekstuk kan gebaseerd zijn op verschillende factoren, zoals smaak, intuïtie en symboliek. Een bijzonder verschijnsel is synesthesie. In dit artikel spreekt een kunstenares over hoe zij kleur “ziet” bij muziek. Zij schildert muziek, de afbeelding laat een song van John Lennon zien.

 

meet-the-synesthesia-artist-who-hears-in-colour-and-paints-her-favourite-songs-body-image-1490962229


 

11. De fysieke ervaring

Hoewel in de workshop vooral wordt geschilderd wat je hoort (sfeer, emotie, muzikale elementen), kan ook je motoriek worden meegenomen op de klanken van de muziek. In dit vermakelijke filmpje zien we hoe kinderen op de muziek met verf “schrijven”, wat bijdraagt aan de motoriek.

 


 

10. Reageren op de muziek of op je werk?

Mooi proces bij een deelnemer: in hoeverre blijf je op de muziek reageren en in hoeverre reageer je op het werk dat aan het ontstaan is? Hierbij het resultaat van dit proces. Naar eigen zeggen was het nog niet af, maar ik was onder de indruk.

 

20170314_151437


 

9. Eigen materiaal

Een klein doorkijkje naar de workshop: een deelnemer aan het werk. Zij nam zelf het papier mee. Voor verf, doeken en kwasten wordt gezorgd. Andere favoriete materialen brengen de deelnemers zelf mee.

 


 

8. Muziekanimatie

Een hele letterlijke manier om muziek te verbeelden zie je in de animatie hieronder, van muziek van Debussy. Zo letterlijk gaan wij niet te werk in de workshop. Maar ook wij proberen inzicht te krijgen in wat er in de muziek gebeurt. Daar zul je je eigen voorstelling bij gaan vormen. En er wordt een relatie gelegd tussen muzikale elementen en beeldende elementen. Daarbij is er alle ruimte voor je eigen beeldende interpretatie van de muziek.

 


 

7. Expressie van muziek

Een prachtige uitspraak van Victor Hugo over muziek! En wij gaan er met de workshop nog een “taal” aan toevoegen: die van de visuele verbeelding van de muziek. Aan de hand van een gedegen inleiding en ook met meer citaten, om je gefocust, geïnspireerd en tegelijk lekker ontspannen te kunnen laten werken.

 

Location is Ken Lockwood Gorge Wildlife Management Area in Lebanon Township, NJ, USA; water is South Branch of the Raritan River;


 

6. Niveau en Stijl

In welke stijl er wordt geschilderd en op welk niveau, ligt helemaal aan wat de deelnemers zelf meebrengen. Ik zal ter inspiratie voorbeelden laten zien, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos. De workshop kan je wel helpen buiten de kaders van je eigen stijl en niveau te treden en zo je artistieke bagage te vergroten. Met de input en feedback die je van mij krijgt, met respect voor wat je zelf inbrengt, proberen we samen tot een volwaardig artistiek resultaat te komen.

 

celticharp


 

5. Kinderen schilderen muziek

Een hele gave ervaring in mijn werk als docent muziek destijds, is het tekenen van muziek met pubers. Zij verbeeldden de muziek abstract op een hele oorspronkelijke manier. Zij bedachten ook een titel voor de muziek. Op het internet vond ik daarnaast afbeeldingen van kinderen die muziek schilderden. De frisheid van hun werk kan inspirerend voor je zijn bij de workshop Muziek in de Verf!

 

tj0913tj094Schilderen wat je hoort 01blogger-image--1654105167


 

4. Eenvoud

Natuurlijk daag ik de deelnemers van de workshop Muziek in de Verf uit om alles uit de kast te halen, er is zoveel moois in de muziek te verbeelden! De meest veelzijdige werken zijn mogelijk. Maar wat als het je allemaal overweldigt? De twee beelden hieronder laten werk zien van deelnemers die zich op één onderdeel richtten: het eenvoudigweg schilderen van het verschijnsel klanken, en het weergeven van de instrumenten. Beide wel geïnspireerd op een specifiek muziekstuk.

 

20161014_10343920161007_114914


 

3. Gelaagdheid

Bij het schilderen van muziek kunnen vele muzikale elementen worden verbeeld. Een van de aspecten die lastig worden gevonden, maar een werk boeiend maakt en diepgang geeft, is gelaagdheid. Werken met elementen op de voorgrond en achtergrond, net als in de muziek. Durven om over mooie verbeeldingen heen te gaan, te vervagen, of juist accenten te leggen op de voorgrond. Ik zal je hier bij je proces ook op wijzen. Op de foto een werk van een deelnemer waarbij vooral de primaire kleuren opvallen, maar waar er ook enigszins is gewerkt met gelaagdheid. Verder heeft zij sfeer, emotie en grote gebaren in de muziek verbeeld.

 

20161014_111735


 

2. De Kruisbestuiving

In de kunstgeschiedenis zien we vaker muziek en beeldende kunst samen gaan. Zo schilderde componist Schönberg. Componist Messiaen was synesthetisch en “zag” kleuren bij zijn muziek, zo beschreef hij een bepaald stuk als groen. Een bekend voorbeeld van een kunstenaar die muziek schilderde is Kandinsky (zie afbeelding). Voor de workshop “Muziek in de verf!” zijn zowel beeldende mensen als muziekmensen uitgenodigd, naast mensen die nog volledig open zijn. Wie weet levert dit een boeiende kruisbestuiving op met wederzijdse inspiratie!

 

kandinsky1911


 

1. De aanpak van een verbeelding

Een van de aspecten die we tegenkomen is hoe pak je het aan? Op de foto zie je een deelnemer die in de beginfase, en als basisstructuur van haar verbeelding, voor een aantal muzikale elementen heeft gekozen, zoals beweging, herhaling, ritme en accenten. Het ging hier om een pianokwintet van Fauré. Er zullen verschillende benaderingen worden besproken, als handvatten voor een persoonlijke aanpak.

 

20161014_095957