Online Workshop 1: Beeldend Bezinnen met Muziek, Religieus

.

Een waardevolle manier om onbewuste gedachten in verbeeldingen naar boven te laten komen.
Ik heb van de muziek genoten, evenals het hele proces.

Ik kan mij voorstellen dat je dit ook in 2 uur kunt doen (ik ben er uren en uren mee bezig geweest), maar je kunt zeker ook een half jaar, jaar of jaren op deze manier ‘kunst maken’  - Rita Koolstra 

ONLINE WORKSHOP 1: BEELDEND BEZINNEN MET MUZIEK, RELIGIEUS
Bij: De Psalmensymfonie van Igor Strawinsky

Schilderen bij een Bijbeltekst, bijbehorend Gedicht en bijbehorende Religieuze Muziek.
Alles hangt met elkaar samen.

NODIG:
. Schrijfmateriaal (papier en pen)
. Schetsmateriaal (papier, potlood of houtskool)
. Schildermateriaal: papier of doek, verf, verfbordje, bakje water, schildergereedschap zoals kwasten, evt. sponsjes, paletmessen e.d., tissues. 

Lees alles eerst rustig door. Dan weet je wat de stappen zijn. Neem vervolgens alle tijd om de stappen rustig door te nemen. Langzaamaan komt je (persoonlijke) onderwerp bovendrijven en gaat je schilderij ontstaan. Je kunt alle stappen achter elkaar doen, maar je kunt ook elke dag een onderdeel doen. Succes en plezier!

 

STAP 1:
Breng jezelf in de juiste "houding", maak je creatieve geest soepel
en lees enkele art-quotes, zoals deze hieronder:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STAP 2:
Lees de onderstaande Bijbelteksten aandachtig. Schrijf die woorden op die bij je binnenkomen,
of associaties die je bij sommige zinnen hebt. Verzamel, ga nog niet creëren in je hoofd.

Deel 1

Hoor mijn gebed, Heer,
luister naar mijn hulpgeroep
wees niet doof voor mijn verdriet,
want een vreemdeling ben ik, bij u te gast
zoals ook mijn voorouders waren.
Wend uw straffende blik van mij af,
dan beleef ik nog vreugde
voordat ik heenga en niet meer ben

Psalm 39, 13-14

 

Deel 2

Vol verlangen heb ik op de Heer gewacht
en hij boog zich naar mij toe,
hij heeft mijn roep om hulp gehoord.
Hij trok mij uit de kuil van het graf,
uit de modder, uit het slijk.
Hij zette mij neer op een rots,
een vaste grond voor mijn voeten.

Hij gaf mij een nieuw lied in de mond,
een lofzang voor onze God.
Mogen velen het zien vol ontzag
en vertrouwen op de Heer.

Psalm 40, 2-4

 

STAP 3:
Lees het onderstaande gedicht aandachtig door. Schrijf die woorden op die bij je binnenkomen.
Of associaties die je misschien hebt. Verzamel nog steeds, creëer nog niet.

Bidden

Bidden-voor-zijn-aangezicht is bidden tegen de dood: tegen apartheid, martelingen waar en hoe dan ook, wapenhandel; tegen welvaart ten bate van weinig , ten koste van velen; tegen de gewenning aan de jodenmoord, tegen het vergeten.

Bidden is: je krachten verzamelen, hart en verstand reorganiseren, doemdenkgewoonten afleren, ogen opnieuw instellen op het visioen. Wij bidden om de heilige geest van protest en verweer, om kracht tot ongeloof in het noodlot, en dat wij nooit zullen buigen voor de feiten.

Huub Oosterhuis

 

STAP 4:
Luister naar de eerste 2 delen van de muziek (ca 9 minuten): de Psalmensymfonie van Igor Strawinsky uit 1930.
Deze delen komen overeen met de Bijbelteksten die je hebt gelezen. Lees evt. meer over de Psalmensymfonie >>

De muziek klinkt modern aan je oren en je kunt er van schrikken. Stel je er voor open, luister naar de expressiviteit en probeer je oren soms eens te richten op details.

Schets tijdens het luisteren. Vertaal de muziek beeldend. Je kunt de klanken vertalen in vormen. Denk aan glooiende vormen, of juist hoekig. Aan stevige krassen of juist voorzichtige stipjes. Aan gesloten vormen, of juist open. Aan herhalingen, variaties en contrasten. Aan lagen, tegenbewegingen, doorlopende klanken/vormen of juist accenten. Beeld en klank hebben raakvlakken, er is meer te horen en te laten zien dan alleen een doorlopende lijn. Durf, laat los. Verzamel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STAP 5:
Kies! Nu ga je kiezen.
1. Kies maximaal 3 kernwoorden die je hebt opgeschreven bij de Bijbeltekst en het gedicht gezamenlijk. Of 1 of 2 associaties. Dit wordt het inhoudelijke uitgangspunt voor je schilderij, je onderwerp. 
2. Kies 1 of enkele vormen die je hebt geschetst. Dit kan het begin zijn van de vormentaal van je schilderij. Misschien heb je ook al ideeën over kleur. Dat kun je er bij schrijven.

De één begint bij de tekstinhoud, voor de ander is de religieuze muziek juist het vertrekpunt van het schilderij. Alles hangt met elkaar samen en kan elkaar beïnvloeden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STAP 6:
Schilderen! 
Je gaat je schilderij maken. Luister ondertussen nog een tijdje naar de muziek. Een tip is om je schilderij eerst een gekleurde ondergrond te geven. Maak eerst globale vormen. Kijk welke kleuren goed werken. Maak niet alle vormen even groot. Kijk of je beweging in je schilderij kunt krijgen, je schetsen kunnen daarbij helpen. Leg je niet op voorhand vast op een vorm, laat het schilderij zich al schilderend ontwikkelen.
Werk je schilderij uiteindelijk af met oog voor details. 
 

Hieronder een paar voorbeelden, en een foto en stukje video van deelnemers die bij de Psalmensymfonie schilderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STAP 7:
Delen! 
Dit hoeft niet maar is wel leuk! Deel je resultaat met vrienden en kennissen via e-mail, op social media en.... met mij! Wil je een goede foto van je schilderij mailen naar gradyvandenbosch@kpnmail.nl ? Ik hoor ook graag hoe je het proces hebt ervaren, hoe is het gegaan? En natuurlijk wat je kernwoorden en associaties waren. En wat uiteindelijk het onderwerp van je schilderij is geworden. 

Je kunt me ook mailen voor vragen, ik help je graag verder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ervaringen van deelnemers

Rita mailde mij een prachtig verslag van haar proces, met veel foto's (ik plaats hier een selectie). Ik deel er graag wat van (met haar toestemming). De kernwoorden die zij uit de teksten haalde voor haarzelf, waren: Hart, Jodenmoord, Heilige Geest en Leven. Ze luisterde verschillende keren naar de muziek, en liet het in de buitenlucht nog eens tot haar komen. De zwaardere cadans deed haar aan stampende laarzen denken. Ook dacht ze aan de Mattheüspassion. Al schetsend kwam ze uit bij het thema Joodse kinderen in concentratiekampen. Rita Koolstra is beeldend kunstenaar en werkt zowel met verf e.d. als op de I-pad. Daar is ze expert in en geeft ze kunstlessen in.

Hier een paar van haar ervaringen met de workshop:
* Ik kan mij voorstellen dat je dit ook in 2 uur kunt doen. (ik ben er uren en uren ) mee bezig geweest, maar je kunt zeker ook een half jaar, jaar of jaren op deze manier ‘kunst maken’.
* Een waardevolle manier om onbewuste gedachten in verbeeldingen naar boven te laten komen. Ik heb van de muziek genoten, evenals het hele proces.
* Het was dus in ieder geval zeker waardevol en heerlijk om op muziek te schilderen. Er komen zo onverwachte vormen en lijnen naar boven die een kunstwerk een heel nieuwe wending kunnen geven.