Workshop 3 x Kunst Kijken & Maken

.

Met 3 methodes kunst kijken en de kunst verwerken in eigen schetsen

"This all sounds excellent!" - Terry Barrett (Art Education Professor)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Highlights van de Workshop:

1. Je gaat met een stapel inspiratie naar huis, letterlijk en figuurlijk
2. Je krijgt een palet aan tools in handen om verdiepend naar kunst te kijken en zo beter geinspireerd te worden
3. Je neemt de tijd en aandacht voor kunst door kijken, verwoorden, delen en zelf kunst maken, d.m.v. schetsen

 

WAAROM?
Hoe kun je het kunstwerk tot je laten spreken? Hoe kun je je ervoor open stellen? Hoe kun je het op een manier ontdekken die onder de oppervlakte ligt? Hoe kun je je beter door kunst laten inspireren voor je eigen werk?

WAT & HOE?
Kijken: In deze workshop gaan we met drie methodes aan de slag om naar kunst te kijken, en je te laten inspireren zonder dat je eerste oordeel je in de weg zit om eens goed te kijken. Je deelt je ervaringen met elkaar.

Leren: Na de bespreking van een kunstwerk, wordt er iets verteld over de kunstenaar en het werk.

Schetsen: Na elke methode ga je het werk dat we hebben bekeken, schetsend vertalen naar eigen werk. Beelden, ideeën, gedachten, associaties, beeldelementen of dergelijke. Een uitgewerkte schets, of een serie schetsen. Door de diverse methodes wordt je op het spoor gebracht om je qua betekenis te laten inspireren, of qua onderwerp, of qua ervaring van het kunstwerk. Mogelijk beïnvloeden de manieren van kijken en interpreteren het werk dat je maakt. Je schetsen brengen je wellicht op een nieuw artistiek spoor.

VOOR WIE?
Deze workshop is geschikt voor professionele en gevorderde kunstenaars. Maar ook de liefhebber is welkom. Je maakt dan kennis met kunstbeschouwing en geeft hier handen en voeten aan door te gaan schetsen. En wellicht is deze workshop ook interessant voor museumdocenten en voor CKV-docenten. En natuurlijk voor iedereen die is geïnteresseerd in kunst.

(Rechter foto boven: Museum Voorlinden. De getoonde afbeeldingen zijn ter illustratie, maar tonen niet de te bespreken kunstwerken)

De drie methodes:

  1. Terry Barrett methode
    De Amerikaans professor kunsteducatie Terry Barrett ontwikkelde een methode om kunst te interpreteren. Bij hem gaat het onder meer om 3 vragen die je stelt bij een kunstwerk, o.a. omtrent betekenis.
  2. Visual Thinking Strategies
    Bij Visual Thinking Strategies stel je ook 3 basisvragen. Deze zijn gericht op het onderwerp van het kunstwerk, het wat en hoe. 
  3. Reflectieve Kunstverdieping
    Deze methode heb ik zelf ontwikkeld voor een interdisciplinaire cursus kunstverdieping, in het kader van mijn studie master Kunsteducatie. Ook hier weer drie vragen. De vragen verrijken je oordeel over het kunstwerk vanuit jouw relatie met het kunstwerk, de ervaring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Links:

De Britse Kunstenares Tracy Emin deelt in dit kunstwerk een gedachte die heel mooi aansluit bij de workshop. Niet alles meteen helemaal willen doorgronden, maar rustig de tijd nemen om iets van meerdere kanten te bekijken. 

Rechts:

Na het bespreken van een kunstwerk ga je al schetsend verder associeren op het werk. Je ontwikkelt je eigen beelden, gedachten, ideeën etc. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een impressie van de workshop:

"Er zitten verhalen en associaties in mij die eruit mogen" 
"Door het schetsen wordt de kunst persoonlijk" 
"Ik wil eigenlijk nu naar huis, want ik heb nu zoveel ideeën, ik wil aan de slag" 
"Deze vragen moet je eigenlijk ook stellen als je in een museum bent"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ervaringen van deelnemers:

Geleerd: "Het onbevooroordeeld kijken en benoemen" - "Bespreken van kunst is erg leerzaam, je leert ook van anderen" - "Er zitten verhalen en associaties in mij die eruit mogen" - "Het doorvragen bij het beeld ipv fotootje maken, doorlopen, volgende foto..."

Over mijn rol: "Goed in elkaar gezet, het programma van deze workshop" - "Fijne feedback op de resultaten" - "Ondersteunend, enthousiasmerend, mooi gekozen beelden, mooie uitleg" - "Positief bevestigend, motiverend, behulpzaam" .

Overigen: "Heerlijk!!!" - "Ik heb plezier beleefd" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn eigen ervaringen:

De workshop bestaat uit verschillende elementen. Het samen naar kunst kijken en bespreken. Waarbij men elkaar aanvult, op elkaar reageert en van gedachten kan verschillen. Het creatieve proces waarbij er vrij wordt geassocieerd in het schetsen. En ook de persoonlijke interactie. Zo zei iemand: Ik ben zo jaloers op jouw mooie schetsen! Waarop de ander reageerde: En ik ben jaloers dat jij zo lekker vrij tekent!. 

Blij word ik als een kunstwerk verschillende reacties oproept. Zo zei de één bij een kunstwerk van Man Ray en bij de vraag wat je bij het kunstwerk ervaart: "compassie" en de ander zei: "beklemming". Dan krijg je een mooie wisselwerking. Gaaf dat de deelnemers zich veilig genoeg voelden om dat naast elkaar te durven laten bestaan, in een fijne sfeer.

 

f7a0fee0904bd644213962226e9779a8

("Goede kunst levert mensen een vocabulaire voor dingen die ze niet kunnen verwoorden")

 

 

Praktische informatie

 

Neem zelf wat te eten mee, we beginnen met een gezamenlijke lunch. Koffie en thee zijn aanwezig en ook cup-a soup.

Datum en tijd: Zaterdag 20 februari 2021, 12.00 - 17.00 uur. 

Locatie: Bussum, Willem de Zwijgercollege, tekenlokaal, Nieuwe 's Gravelandseweg 38. (Op loopafstand van Station Naarden - Bussum)

Kosten: 45, - euro, inclusief documentatie, schetsmateriaal (papier, houtskool, kneedgum), materiaal om aantekeningen te maken, informatie en begeleiding. Koffie, thee, lekkers.

Deelnemers: minimaal 3, maximaal 5

Betalen: maak het bedrag over op rekeningnummer NL 52 RABO 0397738889 t.n.v. Grady van den Bosch, o.v.v. 3 x kunst kijken en maken (+ workshopdatum). Wanneer het bedrag is ontvangen is de aanmelding officieel.

Aanmelden: uiterlijk 6 februari 2021. Bij gradyvandenbosch@kpnmail.nl