Inleiding
Op deze pagina vind je een aantal voorbeelden van kunsteducatie op maat. Studio Grady krijgt regelmatig een opdracht voor een workshop of ander kunsteducatief project. Ook ontwerp ik soms zelf een opdracht voor een specifieke situatie.
Ik sta open voor uiteenlopende opdrachten, zoals op festivals, op Hogescholen, op conferenties en voor andere groepen of individuen.
Schilderen op Klassiek
Opdrachtgever: projectbureau LUSTR
voor NPO Radio 4. Samenwerking
met harpist Nick Scholten.
In deze workshop werkte ik met meer dan 20 deelnemers van alle leeftijden. Deze workshop was voor het NPO Radio 4 Hart & Ziel Festival in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Er werd geschilderd bij de live muziek van een professionele harpist.
Componeren met Water
Opdrachtgever: Christelijke Hogeschool Ede, CHE, afdeling PABO.
Al diverse keren werkte ik met 3e jaars PABO-studenten van de Christelijke Hogeschool Ede. In deze korte workshops is er ruimte voor experimenteren, componeren en presenteren en maken de studenten in groepjes een muziekstukje van ca 1 minuut met de klanken van water en diverse attributen.
Schilderworkshop in Inloophuis
Opdrachtgever: christelijk inloophuis Tolvrij.
Eigen voorstel.
Voor het inloophuis Tolvrij ontwerp ik hele laagdrempelige schilderworkshops. Als inspiratiebron neem ik vaak een Bijbeltekst, omdat de meeste bezoekers gelovig zijn. In dit geval gaat het om de beleving van het creatief bezig zijn en niet om artistieke uitdagingen. Alles is goed. Natuurlijk begeleid ik het proces, zodat ze blij zijn met wat ze maken. De deelnemers groeien naarmate ze vaker meedoen. Ze worden vrijer en creatiever en krijgen meer zelfvertrouwen.
Art-Based Learning op Conferentie
Opdrachtgever: De Blauwe Koepel (leergemeenschap kunst, filosofie, theologie)
Tijdens de 2e conferentie van De Blauwe Koepel verzorgde ik een sessie a.d.h.v. de methode Art Based Learning. Met 10 deelnemers gingen we aan de slag rond een zelfgekozen kunstwerk. Bij iedereen kwamen er waardevolle inzichten naar boven. De methode kun je ook in een meer pastorale setting toepassen en was dus passend voor deze christelijke organisatie.
1 op 1
Opdrachtgever: Henk Schaap, voor zijn vrouw (particulieren).
Ik gaf een aantal workshopsessies aan een oudere dame. Dit kwam voort uit verschillende 1 op 1 sessies die ik in mijn kerk organiseerde tijdens de corona lockdowns. Haar man gaf haar een aantal sessies voor haar 80ste verjaardag. We schilderden bij een Bijbeltekst.
Workshop voor Theologiestudenten
Opdrachtgever: Hogeschool Windesheim, afdeling Theologie & Levensbeschouwing
Ik gaf een workshop Creatieve Verdieping rond de vraag: "wat is een wezenlijke ontmoeting?". Hierin verwerkte ik verschillende kunstactiviteiten: kunstvideo kijken (The Artist is Present - Marina Abramovic), bespreken en nadoen, eenvoudige theateroefeningen doen waarbij je elkaar op verschillende manieren ontmoet, in stilte kunstvideo (The Greeting - Bill Viola) kijken en tekenen van wat jij als de essentie van een wezenlijke ontmoeting ziet. Ook werd er een Bijbeltekst gelezen en werd er in groepjes over het onderwerp doorgepraat.
Drawing Music
Opdrachtgever: Christian Artists Gathering - Created to Create (C2C)
Voor de deelnemende kunstenaars (beeldend, muziek, literatuur etc) aan de meerdaagse, internationale "gathering" ontwierp ik een workshop waarbij muziek werd getekend met oliepastel en houtskool. Ik werkte hierbij samen met de Franse violist Jean-Pierre Rudolph, die de live-muziek verzorgde.
Close Reading & Tweeluik maken
Opdrachtgever: Bibliotheek Gooi Plus/Huizen - AtelierRoute Huizen
Tijdens de periode dat ik exposeerde in de bibliotheek, verzorgde ik er een workshop voor 7 belangstellenden uit de regio 't Gooi. We bespraken twee tweeluiken uit mijn boek Alles wat zacht was en vervolgens maakten de deelnemers zelf een tweeluik met een kunstwerk (tekening met oliepastel) en een gedicht (in 3 stappen). De resultaten werden in stilte met elkaar gedeeld.
Kennismaking met VTS (Visual Thinking Strategies)
Opdrachtgever: Christelijke Hogeschool Ede, afdeling Pabo
Aan twee groepen 3e jaars Pabo-studenten mocht ik een workshop geven waarbij ik hen liet kennismaken met de kunstkijkmethode "Visual Thinking Strategies", oftewel VTS. Studenten kregen inzicht in doel en achtergrond van deze methode, ervoeren zelf hoe de methode werkt en konden vragen stellen voor de relatie met hun eigen onderwijspraktijk.
ICC: Creatieve Verbeelding Competenties
Opdrachtgever: Kunst Centraal (Cultuureducatieve instelling Provincie Utrecht)
Voor het opleiden van basisschoolleraren tot ICC-er (intern cultuur coördinator) ontwierp ik de opdracht om in een tekening en/of collage te verbeelden welke competenties je je eigen hebt gemaakt in de cursus en welke nog wat verder van je af staan. Ik ondersteunde als ICC-trainer verschillende jaren de ICC-trainer van Kunst Centraal, waarbij ik vooral de Persoonlijke Ontwikkelvraag begeleidde.
Klik hier voor een blog >>
Workshop Art-Based Learning op Symposium
Opdrachtgever: Platform Kerk & Kunst
Voor het symposium van Platform Kerk & Kunst, met als titel: Zoals een mantel om mij heen geslagen, gaf ik aan 15 deelnemers een workshop volgens de methode Art-Based Learning. In de historische Jacobikerk was tegelijk de gelijknamige expositie. De deelnemers kozen elk in de kerk een kunstwerk dat hen in het bijzonder aantrok en volgden daarbij onder mijn begeleiding de 4 stappen van ABL.