Toelichting
Op deze pagina vind je beschrijvingen van verschillende projecten op het snijvlak
van kunst(educatie) en religie.
Educatief Ontwerpen voor De Blauwe Koepel: Leergemeenschap Kunst, Filosofie en Geloof
Sessie 2: Ontwerp en leiding interactief en interdisciplinair programma: "Het volmaakte en het onvolmaakte"
Integratie van Kunst, Filosofie en Theologie/Geloof
Voor christelijke Leergemeenschap De Blauwe Koepel ontwerp en leid ik projecten, of delen van projecten. In deze projecten gaat het steeds om een samengaan van kunst, filosofie en geloof. Hieronder een kort overzicht van mijn bijdragen:
Ik droeg tot nu toe kunsteducatief bij aan:
Conferentie 1: Interdisciplinaire workshop met als filosofische vraag: Wat is een wezenlijke ontmoeting? Met als vertrekpunt een video van The Artist is Present van Marina Abramovic
Conferentie 2: Een workshop vanuit de methode Art-Based Learning
Conferentie 3: Een workshop waarbij een mode-ontwerp werd gemaakt vanuit een concept: veruiterlijk wat voor jou betekenis had in de conferentie (mode in relatie met filosofie en theologie).
Sessie 1: Het leiden van een kunstgesprek a.d.h.v. de methode Visual Thinking Strategies en een reflectiegesprek n.a.v. creatieve uitingen van de deelnemers bij het beeld van Zadkine in Rotterdam
Sessie 2: Het ontwerp van het interdisciplinaire en interactieve programma, het leiden van het programma, het leiden van een VTS-gesprek rond een kunstwerk van Berlinde de Bruyckere, het leiden van andere programma-onderdelen, naast onderdelen die door anderen werden ingevuld.
Conferentie 3: Workshop mode, filosofie, theologie
Conferentie 4: Opdracht om een Haiku te schrijven als reactie op de presentatie van hoogleraar pedagogiek Dr. Gert Biesta.
Conferentie 1: Interdisciplinaire Workshop "Wat is een wezenlijke ontmoeting?"
Sessie 1: Het leiden van een VTS-gesprek en een reflectiegesprek
Werken met Studenten aan Hogescholen
Werken met Studenten Theologie
In opdracht verzorg ik workshops voor studenten aan hogescholen. Een voorbeeld is de workshop die ik gaf aan Theologiestudenten van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik gaf een workshop Creatieve Verdieping rond de vraag: "wat is een wezenlijke ontmoeting?". Hierin verwerkte ik verschillende kunstactiviteiten: kunstvideo kijken (The Artist is Present - Marina Abramovic), bespreken en nadoen, eenvoudige theateroefeningen doen waarbij je elkaar op verschillende manieren ontmoet, in stilte kunstvideo (The Greeting - Bill Viola) kijken en tekenen van wat jij als de essentie van een wezenlijke ontmoeting ziet. Ook werd er een Bijbeltekst gelezen en werd er in groepjes over het onderwerp doorgepraat.
Educatief Ontwerpen voor Kunst in de Kerk
Inspiratiedag voor Kunstcommissies van Kerken
Voor het Platform Kerk & Kunst zorgde ik voor het raamwerk voor een Inspiratiedag voor kunstcommissies van kerken over kunst in de kerk. Ik zorgde hierbij dat de deelnemers op een plezierige, inspirerende en effectieve manier werden toegerust door er een diversiteit aan werkvormen in te verwerken, zoals workshops en interactieve gesprekken. Ik dacht hierbij vanuit didactiek: wat hebben de deelnemers nodig om verder te kunnen? Hieronder een voorbeeld van een onderdeel dat ik inbracht en uitwerkte:
The Art of Hosting
We hanteerden 2 gespreksvormen die zijn ontwikkeld door The Art of Hosting: "1, 2, 4, all" en "World Café". Het idee erachter is dat iedereen wel iets zinnigs heeft in te brengen over een onderwerp en niet alleen leidinggevenden. De werkvormen leidden direct tot het openbreken van de dag en veel wederzijdse inspiratie.
Ontwerp
Het gehele ontwerp van de dag, dat we als team verder uitwerkten, werd bijzonder positief ontvangen. Men had veel meegekregen in een geanimeerde dag. Het was voor herhaling vatbaar.
Inspiratiedag II
Voor een tweede Inspiratiedag bracht ik opnieuw het raamwerk in, naast enkele inhoudelijke ideeën. Deze keer was het thema het hoe en waarom van het organiseren van een expositie in de kerk.
Zo ontwierp ik samen met grafisch ontwerper Roel Ottow een "gespreksposter", waarop allerlei aspecten van het organiseren van een expositie zijn verwerkt. Het idee is gebaseerd op de poster die het LKCA hanteerde voor ICC-ers (Intern Cultuur Coördinatoren).
Helaas moest deze Inspiratiedag worden geannuleerd, maar we hopen deze in de toekomst nogmaals aan te bieden, inclusief gespreksposter.
Workshop Art-Based Learning op Symposium
In de setting van het symposium: Zoals een mantel om mij heen geslagen (naar een lied van Huub Oosterhuis), in de Jacobikerk in Utrecht, gaf ik een workshop Art-Based Learning. Tegelijk met het symposium werd de gelijknamige expositie geopend.
Ik werkte met 15 deelnemers die elk een kunstwerk uitkozen uit de expositie om de 4 stappen mee te volgen van ABL. Het thema van de expositie en het symposium was echt contact en compassie. Maar de deelnemers ervoeren de kunstwerken op een hele persoonlijke manier, met een hele ruime thematiek. Precies wat de bedoeling was.
De workshop ondersteunde wel de beleving van het thema en verdiepte de ervaring van het symposium. Ook ondersteunde de workshop de ontmoeting, door onderlinge interactie. Deelnemers vonden het verrassend, leerzaam, inspirerend, bezinnend en meer.
Ontwerp Instructie Workshops voor de Kerk
In opdracht ontwerp ik de instructie voor workshops in de kerk of andere gelegenheden. Zo ontwierp ik een instructie voor Ds. Thea Bouwman uit Papendrecht. Zij wilde graag ondersteuning in het begeleiden van een een schilderavond in de Adventtijd, in de kerk. We spraken het thema door en de wensen van haar kant. Daarop ontwierp ik de opbouw en instructie voor de workshop en mailde ik haar het document, dat heel enthousiast werd ontvangen. Desgewenst kan er ook een zoomgesprek volgen op de mailing. Dan kunnen er nog vragen worden gesteld. Neem contact op voor de mogelijkheden.
Schilderworkshops rondom de Bijbel
Workshops voor de Kerk
Beeldend Bezinnen
Naar een idee van Dirkje Ebbers, ontwikkelde ik (in eerste instantie samen met Ds. Jan Glazema), de workshop Beeldend Bezinnen. Hierbij werd gedurende de Adventtijd in 4 avonden geschilderd bij een Bijbeltekst en een gedicht. De schilderavonden waren voor alle leden van de 3 Protestantse Gemeenten in Huizen. De resultaten werden met kerst opgehangen in de kerk.
Workshop met jongeren
Verschillende malen ontwikkelde ik een schilderworkshop voor de jongeren in de kerk. Ze werden begeleid in het maken van een schilderij voor in de grote expositie in de kerk. Ik legde het thema uit en visualiseerde dit. En hielp de jongeren om hun eigen idee uit te werken.
Workshops voor diverse doelgroepen
Beeldend Bezinnen met muziek, Religieus
Zo is er de workshop "Beeldend Bezinnen met Muziek, Religieus". Met kleine groepen van 3 tot 5 deelnemers wordt er geschilderd bij een Bijbeltekst, een bijpassend gedicht en bijpassende, klassieke, religieuze muziek. Alles rond een thema, waar de deelnemers hun eigen thema uithalen. Dat wordt het uitgangspunt voor hun schilderij. Deze workshop richt zich op artistieke ontwikkeling en vraagt een open houding voor het experiment. Kunstenaars van elk niveau zijn welkom.
Workshops in Inloophuizen
Soms geef ik een religieuze workshop in een inloophuis. Zo gaf ik een kerstworkshop in de POP-Up Herberg in Huizen en geef ik workshops in christelijk inloophuis Tolvrij: schilderen bij de Bijbel. Hierbij is het doel niet artistieke ontwikkeling, maar op een andere manier met de Bijbel bezig zijn en een fijne middag hebben. Zo laagdrempelig mogelijk en iedereen is welkom.
Projecten op maat
Projecten op maat
Bovenstaande projecten zijn bijna allemaal projecten op maat. Ik ontwerp in overleg een concept en werk dat uit. Afhankelijk van de aard van het project en de soort samenwerking doe ik dat in een team, of alleen.
Ik sta open voor allerlei omgevingen om een project voor te ontwikkelen. Dat kunnen bijvoorbeeld ook christelijke festivals zijn, of kunstretraites. En ook workshops voor christelijke instellingen en bedrijven, die eens op een andere manier met elkaar willen bezig zijn.
Neem contact op voor de mogelijkheden.
Opdracht theologiestudenten: verbeeld wat voor jou de essentie van een wezenlijke ontmoeting is