Inleiding
Als kunsteducator ontwikkel ik projecten voor verschillende doelgroepen. Dat zijn voornamelijk workshops, maar bijv. ook het raamwerk voor een project. Ik werk al vele jaren met mensen van allerlei leeftijden, van kleuters tot senioren. Eerst als docent muziek en dirigent, nu als zelfstandig kunsteducator met een master in de kunsteducatie. Ik heb steeds weer mensen zien openbreken, ook als het maakproces ingewikkeld was. Hieronder een overzicht van wat ik doe, een dwarsdoorsnede.
Doelgroepen
. Volwassenen
. Gemengde groepen, zoals op festivals
. Studenten aan Hogescholen
Ik werk zowel met beginners, als gevorderden, als professionele kunstenaars.
Ik werk niet (meer) op Basisscholen en in het VO (het maken van lesbrieven uitgezonderd).
Kenmerken
. Mijn workshops zijn vaak interdisciplinair,
bijvoorbeeld het schilderen bij tekst en muziek.
. Bij mijn workshops is altijd een element van
experiment.
. Mijn workshops kunnen zowel algemeen
als religieus zijn. Iedereen is welkom.
Methode
Je wordt eerst in een Open Leerhouding gebracht, zodat je openstaat voor wat komt. Je vult dan niet alles al zelf van tevoren in, maar kunt nieuwe inspiratie ontvangen en verwerken.
Ik stimuleer je bij workshops om het experiment aan te gaan. Dit kan op elk niveau. Vaak wordt er een moment van reflectie ingebouwd.
Heel belangrijk is dat er bij workshops met deelnemers die elkaar niet kennen eerst tijd wordt gemaakt voor een kopje koffie en kennismaking. Er worden in de workshop vaak persoonlijke dingen gedeeld en eenieder moet zich daar veilig bij voelen. Je wordt ook nooit gedwongen om iets te delen, dat bepaal je zelf.
(Fotoblok: Workshop Art-Based Learning)
Theorie
Er zijn twee belangrijke bronnen waar ik uit put voor het ontwerpen van mijn projecten en het begeleiden van de deelnemers:
- De Flowtheorie van de Hongaars - Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi
Voor een goed leerklimaat, waarbij je in de "flow" komt en je helemaal op gaat in wat je doet, moeten uitdaging en vaardigheden in balans zijn. Te grote uitdaging zorgt voor angst, te kleine uitdaging zorgt voor verveling. - Het creatieve model en de opvattingen van de Britse professor Dr. Pamela Burnard. Zij stimuleert een rijke leeromgeving met een terughoudende, maar geen geheel teruggetreden rol voor de docent. Wat de leerlingen/deelnemers zelf meebrengen is belangrijk.
About
Als je je nog wat meer wil verdiepen in de dieperliggende waarden van Studio Grady, kijk dan op de pagina About >>. Je leest dan ook over mijn ontwikkeling vanuit mijn docentschap naar kunsteducator en je kunt doorklikken naar mijn CV.
Voorbeelden van Projecten
Workshop 3 x Kunst Kijken & Maken
Hedendaagse kunst kijken en bespreken a.d.h.v. 3 kunstkijkmethodes en na elke methode wat je hebt gezien vertalen in houtskoolschetsen: associaties, beeldelementen, thematiek etc. Je gaat letterlijk en figuurlijk met een stapel inspiratie weer naar huis.
Creatieve Verdieping met Theologiestudenten
Een workshop op Hogeschool Windesheim met theologiestudenten. Er kwamen verschillende kunstactiviteiten langs rondom een thema: kunstvideo kijken en bespreken, eenvoudige theateroefeningen doen, tekenen bij het thema. En er werd in 2 sessies in groepjes over het thema doorgepraat.
Drawing Music
In deze workshop werd er met oliepastel en houtskool getekend bij de live muziek van een Franse violist. Het was een internationaal gezelschap, bestaande uit kunstenaars van verschillende disciplines: beeldend, zang en literatuur.
Componeren met Water op de PABO
Al diverse keren werkte ik met 3e jaars PABO-studenten van de Christelijke Hogeschool Ede. In deze korte workshops is er ruimte voor experimenteren, componeren en presenteren en maken ze in groepjes een muziekstukje van ca 1 minuut met de klanken van water.
Beeldend Bezinnen met Muziek, Religieus
Dit is mijn populairste workshop: het schilderen bij een Bijbeltekst, een bijpassend gedicht en bijpassende klassieke, religieuze muziek. Alles hangt samen rond een thema en daar halen de deelnemers onder begeleiding hun eigen thema uit. Dat wordt het uitgangspunt van hun schilderij. Deelnemers komen uit het hele land en hebben een divers niveau: van volslagen beginners tot cum laude afgestudeerd aan de kunstacademie.
Schilderen op Klassiek
In deze workshop werkte ik met meer dan 20 deelnemers van alle leeftijden. Deze workshop was voor het NPO Radio 4 Hart & Ziel Festival in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Er werd geschilderd bij de live muziek van een professionele harpist.
Master Kunsteducatie
Voor mijn studie master Kunsteducatie ontwikkelde ik een aantal kunsteducatieve projecten en kunstprojecten. Ik studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Tot op de dag van vandaag heb ik profijt van de projecten die ik in de studie ontwikkelde.
Klik hier voor de masterprojecten >>