Workshop Art – Based Learning

.

Een persoonlijke ontdekkingstocht met kunst!

"Verrassend hoe het werkt!" - Tea
"Ik heb veel ruimte ervaren, mogen zijn wie je bent" - Nazya

Schermafbeelding 2021-07-03 om 14.21.27 kopie

Schermafbeelding 2021-11-29 om 12.27.45

20210707_153313 kopie 2

Highlights van de Workshop

1. Je leert een zelfgekozen kunstwerk heel goed kennen
2. Je wordt geïnspireerd om zelf iets te gaan maken of doen
3. Je krijgt nieuwe inzichten

Beschrijving

In deze workshop leer je niet over, maar van kunst. Je gaat een dialoog aan met een kunstwerk dat je aanspreekt. Dat wordt de basis voor jouw deelname aan de workshop. Een persoonlijke reis in 4 stappen.

Je gaat ervaren dat kunst je kan helpen met aha-belevingen, net zoals door een boek dat je leest of door een goed gesprek met iemand. Voor kunstenaars kan deze workshop de aanzet zijn tot een nieuw artistiek werk. In de workshop maken we hier een begin mee, d.m.v. het maken van houtskoolschetsen of schrijfsels. 

De methode Art Based Learning heeft een wetenschappelijke basis en is ontwikkeld door Dr. Jeroen Lutters van ArtEZ Hogeschool voor de kunsten. In eerste instantie voor de kunstvakopleiding omdat het de creativiteit ondersteunt, maar inmiddels worden allerlei doelgroepen bediend.

Ik ben een gecertificeerd trainer van deze methode.

 

 

20220910_144735

Locatie & Materialen

De methode Art-Based Learning wordt vaak gedaan in musea, galeries of andere gebouwen waar kunstwerken zijn. Maar het kan ook in een meer algemene omgeving, zoals ik doe. De kunst die we gaan doornemen is dan niet "live", maar vinden we in tal van kunstboeken, kunstkaarten en prints. Er is ruim voldoende aanwezig om iets uit te kiezen dat bij jou binnenkomt en waarmee jij op weg gaat.

20220910_141119 2

Dr. Jeroen Lutters: "Kunst is een andere manier van denken.
Niet lineair, maar associatief. Dat stimuleert het creatief leren"

Schermafbeelding 2022-12-17 om 13.50.24

Vier Stappen

In deze workshop wordt je in vier stappen door een kunstwerk geleid.

Je vertrekpunt is persoonlijk, de uitkomsten kunnen verrassend zijn.

Centraal staat de dialoog die je aangaat met een zelfgekozen kunstwerk. 

Omdat jij bent wie je bent, met je eigen verhaal, zul je ook persoonlijke aspecten uit het kunstwerk halen. Maar het unieke van kunst is dat de kunst ook een eigen verhaal heeft. Het heeft vormen, kleuren, materiaal, een compositie, een voorstelling, een stijl, een sfeer etc. Daar waar je eigen verhaal samenkomt met het verhaal van de kunst, gaat het groeien. Er komt een nieuw uniek verhaal uit. 

In de vierde stap ben je aangekomen bij de fase om zelf in actie te komen. Dat kan een persoonlijke stap zijn in je leven, maar dat kan ook het maken van een kunstwerk zijn. Je bent opengegaan voor iets nieuws. Door de kenmerken van het kunstwerk en jouw dialoog daarmee.

We delen uitkomsten met elkaar, voor zover je dat wilt. 

 

Voor wie?

Voor iedereen die zich aangetrokken voelt tot kunst en zich wil openstellen voor een boeiende, persoonlijke reis a.d.h.v. kunst.

Art-Based Learning stimuleert het creatief leren en kan voor kunstenaars leiden tot nieuw artistiek werk. 

20210707_153057 kopie 2

Reacties van deelnemers

. Zowel veilig als diep

. Ondanks de verkorte vorm kom je ergens
. Het uitwisselen in 2-tallen was fijn, klankbord
. Kun je met iedereen doen, het is bijna therapeutisch
. Ik loop altijd al met grote vragen
. Bij mij kwam het "antwoord" op het laatst, had ik niet gedacht

. Mooi doorlopend proces, waarbij steeds iets helderder werd
. Fijne, warme begeleiding
. Fijn dat iedereen de tijd krijgt die nodig is
. Geen druk over "moeten" delen is ook altijd fijn

IMG-20210707-WA0003 kopie 2 2

Praktische Informatie

 

Datum: Nog onbekend, van 13.00 - ca 16.00 uur

Locatie: De Duif, Huizermaatweg 298, Huizen

Kosten: 47,50 euro, incl materiaal en koffie/thee/lekkers

Deelnemers: minimaal 3, maximaal 6 deelnemers

Opgeven: uiterlijk 2 weken van tevoren bij gradyvandenbosch@kpnmail.nl

Programma: 
13.00 - 13.30 uur: Kennismaken met koffie/thee
13.30 - 15.00 uur: Art-Based Learning, de 4 stappen
15.00 - 15.15 uur: Koffie/thee
15.15 - 15.45 uur: Schetsen en of schrijven
15.45 - 16.00 uur: Nabespreken en evaluatie

De eindtijd is afhankelijk van het aantal deelnemers. Hoe meer deelnemers, hoe meer tijd we nemen om e.e.a. te bespreken.